Karate in Hilversum voor jeugd, jongeren en volwassenen

Gymzaal Sterrenschool
Huygensstraat 35
1222 TJ Hilversum
📞 035 – 62 888 19
📧 info@shoshin.nl

📍 Let op: Betaald parkeren!

Wat is kumite?

Kumite is het vrije gevecht binnen karate, waarin twee karateka’s tegenover elkaar staan en punten proberen te scoren met gecontroleerde technieken.

In officiële wedstrijden, zoals die van de World Karate Federation (WKF), draait het om snelheid, precisie, beheersing én tactiek.

Kumite is altijd onder toezicht van een scheidsrechter en jury, die toezien op veiligheid en reglementen.

In het WKF-systeem verdien je punten door correcte, gecontroleerde technieken uit te voeren op toegestane trefzones van je tegenstander. Er wordt niet zomaar gekeken naar ‘wie raakt wie’, maar naar kwaliteit, controle en timing.

Elke techniek wordt beoordeeld op zes criteria:

  • juiste afstand (ma-ai)

  • goede timing

  • correcte techniek

  • juiste houding

  • scherpte (kime)

  • en natuurlijk: controle (geen overmatige kracht)

Punten worden gegeven met handgebaren van de scheidsrechters en via een digitaal scoreboard bijgehouden.

Er zijn drie puntenwaardes:

🥉 Yuko – 1 punt

  • Voor handtechnieken (tsuki/uchi) naar het hoofd (jodan) of lichaam (chudan)

  • Bijvoorbeeld: een stoot naar de buik of een backfist naar het gezicht

🥈 Waza-ari – 2 punten

  • Voor traptechnieken (geri) naar het lichaam

  • Bijvoorbeeld: een mawashi-geri (ronde trap) tegen de ribben

🥇 Ippon – 3 punten

  • Voor traptechnieken naar het hoofd

  • Voor technieken op een vallende of uit balans geraakte tegenstander

  • Bijvoorbeeld: een snelle ura-mawashi-geri (hoek-trap) naar het hoofd, of een goed geplaatste stoot nadat de tegenstander is uitgegleden

  • Je mag alleen punten scoren op de toegestane gebieden: hoofd, gezicht, nek, buik, borst, rug en zij.

  • Er moet altijd sprake zijn van controle: technieken met te veel kracht kunnen leiden tot straf.

  • Geen contact is soms juist beter – een techniek vlak vóór het gezicht met perfecte controle scoort sneller dan een harde tik.

  • Reactie van de tegenstander telt mee: als de tegenstander zichtbaar wordt geraakt of zijn houding verliest, versterkt dat je kans op punten.

Bij een gelijke stand aan het einde van de wedstrijd is er een paar mogelijke uitkomsten:

  • Bij senioren kan een ‘senshu’ (eerste gescoorde punt) doorslag geven.

  • In sommige gevallen beslist de jury unaniem of bij meerderheid wie dominanter was.

⚖️ Hoe werkt het straffensysteem in WKF-kumite (2024)?

Overtredingen worden beoordeeld binnen twee categorieën (techniek/contact en gedrag/tactiek). Elke categorie heeft zijn eigen reeks straffen. Je kunt dus gelijktijdig straffen hebben in beide categorieën, maar ze tellen niet op bij elkaar.

⚠️ Categorie 1 –Technische overtredingen en ongecontroleerd contact

Voorbeelden:

  • Te hard contact op toegestane zones (hoofd, romp)

  • Contact op verboden zones zoals keel, gewrichten, benen of liezen

  • Worpen zonder controle of waarbij de tegenstander gevaar loopt

  • Openhandtechnieken naar het gezicht

  • Gebruik van knie, elleboog of hoofd als aanval

⛔ Categorie 2 – Gedrag, houding en wedstrijdtactiek

Voorbeelden:

  • Terugtrekken of passiviteit (geen actie, tijd rekken)

  • Vasthouden of clinchen zonder een directe poging tot scoren

  • Doen alsof je geblesseerd bent (overdrijven van impact)

  • Jezelf onnodig in gevaar brengen (bijvoorbeeld rug toekeren)

  • Spreken, signalen geven of coaching vanaf de zijlijn

  • De wedstrijdmat verlaten zonder geldige reden (Jogai)

📕 Strafopbouw per categorie

Aantal overtredingen binnen één categorieStrafniveauGevolg
1e overtredingCHUIWaarschuwing – telt mee richting diskwalificatie
2e overtredingCHUITweede waarschuwing
3e overtredingHANSOKU-CHUILaatste waarschuwing – bij volgende is het klaar
4e overtredingHANSOKUDiskwalificatie uit deze wedstrijd

⚠️ Let op: bij zware overtredingen kan een scheidsrechter ook direct beginnen bij Hansoku-Chui of zelfs Hansoku.


🟥 Wat is SHIKKAKU?

SHIKKAKU is de zwaarste straf. De deelnemer wordt niet alleen uitgesloten van de wedstrijd, maar van het hele toernooi. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij:

  • bewuste sabotage of respectloos gedrag

  • ernstige onsportiviteit of intimidatie

  • niet luisteren naar herhaalde instructies


🧠 Praktisch voorbeeld

Stel: een karateka maakt deze fouten binnen Categorie 1 (contact):

  1. Eerste stoot met te veel kracht → CHUI

  2. Tweede keer hard contact → CHUI

  3. Trapt tegen hoofd met slechte controle → HANSOKU-CHUI

  4. Herhaling of zware fout → HANSOKU = einde wedstrijd

Tegelijkertijd maakt diezelfde karateka fouten binnen Categorie 2 (gedrag):

  • Herhaald terugtrekken → CHUI

  • Daarna onnodig buiten de mat stappen (Jogai) → CHUI
    ➡️ Die twee CHUI’s uit Categorie 2 tellen niet op bij de straffen in Categorie 1.

Het WKF-systeem stimuleert balans tussen aanval, controle en respect. Het is geen straatgevecht – het is een test van karakter, beheersing en scherpte. Jonge karateka’s leren niet alleen technieken, maar ook discipline, timing en het belang van focus onder druk.